Auto, joka pysäköi itse, pysyy kaistalla, jarruttaa tarvittaessa ja tunnistaa liikennemerkit – onko uuden Ford Focuksen kuljettajalle jäänyt enää päätösvaltaa? Siitä otetaan selvä!
Testattu Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 hv Start/Stop Trend: 24 302 €
Moottoritilavuus 1 596 cm3, turbo
Teho 150 hv
Huippunopeus 210 km/h
Kulutus 6,0 l/100 km, testissä 7,7 l/100 km
Paino 1 333 kg
Hiilidioksidipäästöt 139 g/km
Tavaratila 363–1 148 l
Pituus 4 358 mm
Hintahaitari Suomessa: 21 394-33 727 €
HYVÄÄ
Tässä autoluokassa Fordin tarjoama turvallisuus ja mukavuus ovat uskomattoman hyvällä tasolla. Testissä ollut 1,6-litrainen turbomoottori teki ohittamisesta nopeaa ja ajamisesta nautittavaa. Ajettavuus on loistava, ja auto käyttäytyy tiellä erinomaisesti.
HUONOA
Kuten arvata saattaa, tällainen huippulaitteita täynnä oleva aarreaitta ei ole ilmainen. Focuksen perusversiokaan ei ole mikään puhtaaksi riisuttu malli, mutta jos haluaa saada mukaansa kaikki tässä mainitut herkut, lompakkoon tulee melkoinen lovi.
TUOMIO
Ford Focus on ehdottoman kannattava hankinta. Focukselle on aina ollut ominaista miellyttävä ajettavuus ja upeat ajo-ominaisuudet, eikä uusin Focus muuta asiaa. Myös uusinta Focusta on nautinto ajaa, vaikka konepellin alta löytyykin hieman aikaisempaa vähemmän hevosvoimia.
VAIHTOEHDOT:
Mikä tekee Volkswagen Golfista yleismaailmallisesti niin suositun? Kenties syy löytyy helposti tunnistettavasta suunnittelusta. Golfilla on paljon hyviä puolia: viimeistelty sisustus, runsas valikoima puhtaita turbomoottoreita ja rutkasti ajomukavuutta. Golf on hieman kilpailijoitaan kalliimpi, ja se on saatavana avoautona.
Opel Astra viehättää nykyisin silmää enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Erittäin taloudellinen EcoFlex-diesel on tulossa markkinoille pian, samoin sporttinen coupé, joka saa nimekseen GTC. Taakse kaivattaisiin enemmän jalkatilaa.
Osallistu keskusteluun!