Fordin 1,0-litrainen EcoBoost on ensimmäinen kolmisylinterinen moottori, jota myydään farmariautossa. Löytyykö siitä tarpeeksi potkua?
Testattu Ford Focus 1,0 EcoBoost Titanium
Hinta: 25 193 €
Teho 125 hv
Huippunopeus 193 km/h
Kulutus 5,1 l/100 km
Testissä 6,9 l/100 km
Hiilidioksidipäästöt 117 g/km
Pituus 4 556 mm
Paino 1 313 kg
Tavaratila 490–1 516 l
Hintahaitari Suomessa: 24 505–34 560 €
HYVÄÄ
Joutokäynnillä kuljettaja hädin tuskin huomaa, kun sylinterit tekevät työtään. Vasta kiihdyttäessä korviin saattaa kantautua moottorin pehmeä murina. Pienestä moottorista riittää rutkasti vääntöä pienilläkin kierrosluvuilla, mikä tekee ajamisesta nautittavaa.
HUONOA
Voimansiirron välityssuhteet sopivat paremmin moottoritielle kuin mäkiselle pikkutielle. A-pilarit rajoittavat huomattavasti kuljettajan näkyvyyttä mutkissa. Takana on hyvin vähän jalkatilaa. Testissä polttoaineenkulutus oli yli 30 prosenttia korkeampi kuin Fordin ilmoittama luku.
VAIHTOEHDOT
Renaultin Mégane Energy Tce 115 -mallissa on myös melko pieni moottori. 1,2-litrainen ja nelisylinterinen moottori on turboahdettu ja sen kulutus on vain ripauksen suurempi kuin Focuksella. Tämän ranskalaisen farmariauton hinta on 21 398 €. Volkswagenin Golf Variant 1,2 TSI Bluemotionin moottori on jopa Fordin kolmisylinteristäkin pehmeämmin kulkeva. Mallin lähtöhinta 23 195 €. Kuten Renault, Volkswagenkin lupaa, että Variant kuluttaa sadalla kilometrillä vain 5,3 litraa.
TUOMIO
Aluksi pelkäsimme, että 1,0-litrainen ja kolmisylinterinen moottori olisi liian heiveröinen farmariautoon. Pian kävi kuitenkin ilmi, että se on aivan riittävän tehokas kuljettamaan autoa, joka painaa yli 1 300 kiloa. Uusi Ford Focus on todellakin miellyttävä matkakumppani kulkijalle.
Osallistu keskusteluun!