Japanilaisten kehittämä Nissan Leaf on ensimmäisiä Golf-luokan sähköautoja.
Testattu malli: Nissan Leaf
Teho 109 hv
Huippunopeus 145 km/h
Kulutus 17,3 kWh/100 km
Testissä 20 kWh/100 km
Hiilidioksidipäästöt 0 g/km
Tavaratila 330–680 l
Lähtöhinta Suomessa: 40 800 €
HYVÄÄ
Sähkömoottori tottelee kaasupoljinta nopeasti, ja sadan kilometrin ajamisen kulut jäävät muutamaan euroon. Vakiovarusteluun kuuluu ilmastointi ja multimediajärjestelmä, josta löytyy navigaattori ja peruutuskamera.
HUONOA
Toimintasäde pienenee, kun siirrytään moottoriteiden nopeuksiin. Ilmoitettu teoreettinen 175 kilometrin säde onkin tosiasiassa lähempänä 125 kilometriä. Akkujen lataaminen tavallisessa pistokkeessa vie noin kahdeksan tuntia, ja auton hyötykuorma on enintään 323 kiloa.
Vaihtoehdot
Luokkaa ylempää löytyy Opel Ampera. Siinä on sähkömoottorin lisäksi myös bensiinimoottori, jolla pidennetään toimintasädettä. Nelipaikkaisen Amperan lähtöhinta on 48 767 euroa. Lisätilaa kaipaaville ratkaisu voisi olla Renault Kangoo Maxi Z.E -sähkötavara-auto. Renault lupaa autolleen 170 kilometrin toimintasäteen, ja hinnat alkavat 21 200 eurosta ennen veroja. Hintoihin lisätään vielä akkujen vuokraamisesta tuleva 86–173 euron kuukausimaksu, joka määräytyy ajokilometrien ja vuokra-ajan perusteella.
TUOMIO
Hiljainen, viihtyisä ja taloudellinen. Nissan Leaf on yksi ensimmäisistä sähköautoista, joka soveltuu täydellisesti jokapäiväiseen käyttöön. Sen toimintasäde riittää päivittäiselle 50 kilometrin työmatkalle, vaikka pidemmät lomamatkat jäävät vielä haaveeksi.
Osallistu keskusteluun!