RMS Titanicin piti olla unelmien laiva, ainakin ensimmäisen luokan matkustajille. Sen väitettiin olevan uppoamaton, mutta toisin kävi. Titanicin ensimmäisestä ja viimeisestä matkasta tulee tässä kuussa kuluneeksi sata vuotta.
Mikä meni vikaan?
Historioitsijoiden mukaan melkein kaikki. Kapteeni Edward John Smith oli kokenut merimies. Hänen lempinimensä oli ”miljonäärien kapteeni”, mikä johtui miehen suosiosta laivan yläluokan matkustajien keskuudessa. Vaikka hän kenties siirtyi jäävuorivaroitusten vuoksi eteläisemmälle reitille kuin oli aikonut, hän ei kuitenkaan päättänyt hidastaa laivan vauhtia tai määrännyt lisää tähystäjiä töihin. Radiosähköttäjät saivat lisävaroituksia jäävuorista, mutta he eivät välittäneet niitä komentosillalle. Märssykorin kahdella tähystäjällä ei ollut kiikareita, tosin se ei siihen aikaan ollut mitenkään epätavallista. Uusimpien tutkimusten mukaan keulan rautaniitit irtosivat törmäyksen voimasta, ja vesi pääsi siten sisään kuuteen vesitiiviiksi tarkoitettuun kammioon. Uppoamispaikan läheltä kulkenut Californian -laiva ei huomannut Titanicin hätämerkkejä.
Ritarillista
Titanicin miehistö noudatti kukin parhaaksi katsomallaan tavalla periaatetta päästää naiset ja lapset pelastusveneisiin ensin. Paapuurin puolella veneisiin pääsivät vain naiset ja lapset, kun taas tyyrpuurin puoleisella kannella veneisiin päästettiin ensin naiset ja lapset, sitten miehet. Monia eloonjääneitä miehiä syytettiin pelkuruudesta.
Numeroina
- Laivan ja jäävuoren törmäyksen arvioidaan kestäneen noin kymmenen sekuntia.
- Laivassa oli yhteensä 2 208* matkustajaa ja miehistön jäsentä. Törmäyksen seurauksena kuoli 1 496* ihmistä.
- Laivassa oli 20 pelastus-venettä, joihin mahtui yhteensä 1 178 ihmistä.
- Eniten kuoli miespuolisia miehistön jäseniä, heistä yhteensä 676* menehtyi.
*LAIVASSA OLLEIDEN HENKILÖIDEN MÄÄRÄSTÄ ON PITKÄÄN KIISTELTY. TÄSSÄ KÄYTETYT LUVUT OVAT PERÄISIN LESTER J. MITCHAMIN TUTKIMUKSESTA. MITCHAM ON YKSI KIRJAN REPORT INTO THE LOSS OF THE SS TITANIC, A CENTENNIAL REAPPRAISAL, © SAMUEL HALPERN (HISTORY PRESS, 2011) KIRJOITTAJISTA.
KAIKKI LAIVAAN
Ensimmäisessä luokassa...
- matkustaja maksoi sviitistä jopa 4 350 silloista dollaria
- sviiteissä oli omat kylpyhuoneet ja tilavat vaatehuoneet
- oli mahdollisuus uida uima-altaassa, pelata squashia, nauttia pariisilaistyyli-sestä kahvilasta tai turkkilaisesta kylvystä
Toisessa luokassa...
- hytti maksoi noin 60 dollaria
- hyteissä oli seiniin kiinnitetyt makuulaverit ja käytössä oli yhteiset kylpyhuoneet
- ajankuluna oli kirjasto ja kansipelejä, kuten renkaanheittoa
Kolmannessa luokassa...
- matkalipun hinta oli 15–40 dollaria
- nukuttiin kapeissa kerrossängyissä kuuden hengen hyteissä. 710 kolmannen luokan matkustajan käytössä oli yhteensä vain kaksi kylpyammetta
- jokainen sai järjestää itse itselleen ajanvietettä
Vuosisadan huutokauppa
Haluaisitko kokoelmiisi pysyvän muiston yhdestä merten tuhoisimmasta onnettomuudesta? Palasen Titanicin hiiltä voi ostaa hintaan 19,99 dollaria (15 euroa). Jos kuitenkin mieluummin haluaisit timanttikoruja, seteleitä, nahkasalkkuja, hienoa posliinia tai jopa osan laivan runkoa, tarvitset noin 189 miljoonaa dollaria (146 miljoonaa euroa) ja paikan säilyttää niitä kaikkia. Tuomarin päätöksen mukaan laivasta vuoden 1987 jälkeen kerätyt 5 000 esinettä voidaan myydä vain kokonaisena kokoelmana. Kokoelma myydään New Yorkissa tässä kuussa pidettävässä huutokaupassa. Hiiltä ei tarkkaan ottaen luokitella esineeksi, joten siitä tehtyjä korvakoruja, rannekoruja ja avaimenperiä sekä hiilen palasia voi myydä keräilytavaroina.
Kassamagneetti
Käsikirjoittaja-ohjaaja James Cameronin vuonna 1997 ilmestynyt elokuvaversio Titanicin tarinasta oli valtava projekti ja maksoi aikanaan hämmästyttävät 200 miljoonaa dollaria (154 miljoonaa euroa). Autenttisuuden takaamiseksi matot ja pelastusveneiden vinssit valmistettiin elokuvaa varten samoissa tehtaissa kuin alkuperäiset. Näyttelijät saivat opetusta vuoden 1912 käytöstavoista. Romanttinen draama sai 14 Oscar-ehdokkuutta, saman määrän kuin vuoden 1959 ennätyselokuva Kaikki Eevasta. Titanic voitti palkinnoista 11.
Elokuva tuotti kansainvälisessä levityksessä noin 1,8 miljardia dollaria (1,4 miljardia euroa). Vuonna 1998 yhdysvaltalainen matkustajalaiva-yhdistys antoi risteilylaivayhtiöille kehotuksen estää matkustajien pääsy laivojen keulaan, koska monet olivat innostuneet matkimaan elokuvan huippuhetkeä heilumalla uhkarohkeasti keulassa Leonardo DiCaprion tyyliin. Elokuvan 3D-versio saa ensi-iltansa tässä kuussa.
Kun henki on kyseessä
Kaaoksen ja paniikin sijasta eloonjääneet ovat kertoneet ”täydellisestä rauhasta ja hiljaisuudesta”. Monet eivät halunneet jättää laivaa, koska uskoivat olevansa siellä paremmassa turvassa kuin pelastusveneessä. Muutama miesmatkustaja vaihtoi ylleen parhaat vaatteensa, jotta voisi ”upota kuin herrasmies”. Uusien tutkimusten mukaan brittiläisiä matkustajia kuoli amerikkalaisia enemmän, koska he rynnimisen sijasta jonottivat kohteliaasti päästäkseen pelastusveneisiin.
Osallistu keskusteluun!