Peugeot 508:ssa on edeltäjiensä parhaat puolet.
Peugeotin mallit 407 ja 607 saavat seuraajan. Peugeot 508 on valmistajansa uusi lippulaiva. Se on perinteinen ja tilava ranskalainen perheauto, josta löytyy yllättävänkin taloudellinen dieselmoottori. Limusiinin loisto on yhdistetty perheauton kulutukseen.
Moottoritilavuus 1 560 cm3
Teho 112
Huippunopeus 197 km/h
Kulutus 4,4 l /100 km, testissä 4,8 l/100 km
Paino 1 385 kg
Hiilidioksidipäästöt 115 g/km
Tavaratila 545 – 996 l
Pituus 4 792 mm
Hintahaitari Suomessa: 25 740– 48 400 € , testattu Peugeot 508 Access: 29 785 €
HYVÄÄ
Kuljettajan penkki on kodikas paikka istua, sillä näkymä on hyvä ja kojelauta on sekä tyylikäs että käyttäjäystävällinen. Moottorissa on tarpeeksi tehoa ja vääntöä sen pienuudesta huolimatta, vakionopeudella ajelu onnistuu hyvin myös alhaisilla kierrosluvuilla.
HUONOA
e-HDi:ssä on yksi myönnytys: 2Tronic-vaihteisto. Se ei ole tyypillinen automaattivaihteisto vaan automatisoitu manuaalivaihteisto, jota on kutsuttu myös robottivaihteistoksi. Vaihtaessa on lyhyt viive, mikä vaatii hieman totuttelua.
TULOS
Kyllä! Peugeot 508:n hyvät puolet lyövät huonot puolet helposti. Vaihteiston pieni outous on helppo unohtaa, sillä kaikki muu on laadukasta. Autossa on hyvin tilaa niin matkustajille kuin matkatavaroillekin. Melutaso on hiljainen ja korin muotoilu tyylikäs. Jo edullisimmasta mallista löytyy runsaasti ylellisyyksiä ja turvallisuutta parantavia varusteita. Lisäksi auto on hyvin taloudellinen.
Osallistu keskusteluun!